Рейтинг операторів мобільного інтернету України

Консалтингова група Expert & Consulting опитала основних учасників ринку і підвела підсумки 2-го кварталу 2014 року, сформувавши інтегральний рейтинг операторів мобільного Інтернету України. Також до дослідження додаються коментарі деяких гравців ринку щодо ситуації, що склалася навколо мобільного зв’язку 3-4 покоління.

Інтегральний рейтинг

Згідно з оцінкою групи «E & C» інтегральний рейтинг * операторів мобільного доступу до мережі Інтернет за підсумками 2-го кварталу 2014 року, що грунтується на показниках абонентської бази, її динаміці і ARPU (середній дохід абонентів), виглядає наступним чином:

Оператор:                    Сумарний бал:

Тримоб –                             59,5%

Life:) –                                  57,8%

МТС –                                   53,2%

Київстар –                           49,4%

Інтертелеком –                  4,9%

PeopleNet –                         46,2%

В інтегральний рейтинг включені провідні українські провайдери мобільного Інтернету за кількістю абонентів за підсумками 2-го кварталу 2014:

Оператор:               Абоненти 2Q 2014 тис.:

Київстар –                         11154,4

МТС –                                 6205,9

Life:) –                                4852,0

Інтертелеком –               1096,8

PeopleNet –                       895,5

Тримоб –                           461,5

КОМЕНТАРІ

В рамках складання рейтингу отримано такі коментарі і прогнози щодо розвитку ринку і основним подіям на ньому. Окрему увагу ми просили приділити коментарями щодо ситуації навколо 3-4 покоління мобільного зв’язку.

Дмитро Фурман, директор з корпоративних регуляторним та юридичним відносинам, life :):

Друге півріччя 2014 обіцяє бути насиченим і в той же час залишається тяжко прогнозованим, враховуючи макроекономічні фактори і загальну ситуацію в країні. З нашої точки зору основним очікуванням ринку є видача ліцензій на 3G-зв’язок. Саме вона стане визначальною для ринку мобільних комунікацій в другому півріччі 2014 і продовжить визначати тенденції 2015 року.

Телекомунікаційний ринок України вже не один рік чекає впровадження стандарту зв’язку 3G. Сьогодні наша країна, по суті, залишається однією з останніх, де мобільний зв’язок надається на основі стандарту 2G. Подальша затримка у видачі ліцензій лише посилить технологічне відставання українського ринку мобільного зв’язку, продовжить стримувати розвиток ряду суміжних напрямів, широко використовуваних в інших країнах: телемедицини, мобільних фінансів і т.п.

У той же час, запуск 3G-технології в майбутньому буде мати значний макроекономічний ефект: він гарантує додаткові кошти для державного бюджету, створення нових робочих місць в телекомунікаційній галузі та суміжних напрямках, поява нових ринків. Згідно з дослідженнями компаній Deloitte і Cisco, збільшення проникнення мобільного інтернету в два рази веде до зростання всього ВВП країни на 0,5% за рік.

Поява швидкісного мобільного інтернету в Україні забезпечить користувачам високу швидкість передачі даних і якість, що позитивно відіб’ється на споживанні дата-послуг в цілому. Адже вони стануть зручніше, а також доступними для тих, хто позбавлений доступу в інтернет сьогодні.

Тим не менш, life :) прогнозує позитивний ефект появи нового покоління зв’язку на всю українську економіку лише в разі його доступності для максимальної кількості споживачів. Такий результат можливий лише при одночасному тендері на всі три ліцензії та одночасному запуску 3G усіма їх держателями: три працюючі ліцензії гарантуватимуть максимальне географічне і демографічне покриття, забезпечать здорову конкуренцію, іншими словами – доступні ціни та широкий вибір маркетингових пропозицій, а також максимальні вливання в державний бюджет.

Одночасний запуск 3G усіма власниками ліцензій знаходить також особливого значення в умовах високого попиту на послугу: велике споживання і технічна специфіка 3G-стандарту призведуть до збільшення витрат абонентів на послуги зв’язку, а для раціонального ціноутворення на ринку в умовах появи нового покоління зв’язку необхідна конкуренція, регулююча тарифи на нові послуги та надає абонентам максимальний вибір сервісів.

У разі подальшого затягування питання видачі ліцензії позитивна динаміка росту споживання дати, яку ми спостерігаємо останні пару років, піде на спад і єдине мобільний напрямок, яке демонструє зростання, також перейде в стан стагнації.

Оцінка перспектив впровадження стандартів 3 та / або 4 покоління

Як і в 2013 в першому півріччі 2014 обсяги користування мобільного інтернету продовжили зростати. У нашій мережі за рік цей показник збільшився 68,6% (порівняно з першим півріччям 2013). Аналогічна ситуація спостерігається і по відношенню до кількості смартфонів і планшетів: в мережі life :) їх проникнення найбільш високе серед операторів – третина активної абонентської бази (31%).

Такі показники говорять не тільки про повну готовність абонентів до запуску нових стандартів зв’язку, але і в гострій необхідності запуску 3G для повноцінного використання смартфонів і якості послуги передачі дати. Оператори, в свою чергу, також досить давно готуються до нових технологій: свідченням тому є активна модернізація мереж, тарифні пакети, розроблені для популяризації мобільного Інтернету.

Читайте також: Безлімітні тарифи від «МТС Україна»

Спираючись на успішний досвід своєї материнської структури, турецького оператора Turkcell, і потреби своїх абонентів, life :) готовий брати участь у всіх етапах впровадження 3G-стандарту в Україні, активно сприяти приходу нових технологій в нашу країну і відстоювати справедливі і прозорі умови запуску нового стандарту зв’язку з рівними можливостями для всіх зацікавлених компаній, як основна умова ефективного запуску 3G в Україні.

У той же час, для успішного запуску зв’язку четвертого покоління, з нашої точки зору, після тендерів на 3G-ліцензії і одночасно з впровадженням стандарту, необхідно провести справедливе і рівне перерозподіл частот між GSM-операторами, після чого впроваджувати зв’язок четвертого покоління. Це дозволить абонентам мати рівний доступ до послуг на основі нових стандартів зв’язку по всій Україні в найкоротші терміни.

Бліц від life :), ключові події

ТОП-3 в компанії:
1. Нові призначення в менеджерської команді;
2. Зростання доходу на тлі загальної стагнації: + 6,9% у другому кварталі 2014 у порівнянні з другим кварталом 2013 року;
3. Найвищий відсоток користувачів смартфонів серед операторів: 31% проникнення на кінець другого кварталу 2014.
ТОП 3 ринку:
1. Зміна складу НКРЗІ (двічі);
2. Визначення учасників та оголошення умов тендеру на 3G-ліцензію;
3. Зростання плати за користування РЧР в два рази.
ТОП 3 країни:
1. Підписання Асоціації з ЄС;
2. АТО;
3. Вибори Президента.

В’ячеслав Джулай, менеджер ціннісного пропозиції «Київстар»:

Ми бачимо в звітному періоді суттєве зростання споживання послуг передачі даних. В порівнянні з аналогічним кварталом минулого року, споживання трафіку зросло на 85%, до 3,2 тис.ТБ. Мобільним інтернетом користується майже 44% абонентської бази «Київстар». При цьому частота користування інтернетом зросла на 20%. Істотно зросла кількість смартфонів – майже на 54%, або до 5,6 млн. Це позитивний індикатор готовності споживачів до послуг 3 і 4 G. Драйверами зростання споживання і частоти використання інтернету стали нові тарифні плани масового ринку, розроблені для «фанатів» цієї послуги , а також контрактні пропозиції з необмеженим доступом.

Також свою роль відіграє і «модернізація» парку гаджетів, заміна застарілих телефонів на смартфони і планшети. Попит почасти стимулюється активним розвитком цифрового контента, соціальних мереж. Для задоволення таких потреб «Київстар» пропонує великий ряд мобільних додатків та ігор, «мобільне читання», відео та музичні портали. На жаль, до сих порУкраіна залишається країною з найповільнішим мобільним інтернетом, що викликано відсутністю масового доступу до послуг 3 і 4G. Зростання споживання мобільного інтернету був би набагато вищим, якби в операторів мобільного зв’язку була можливість розвивати нові технології.

Ключові події кварталу, за версією «Київстар»

ТОП 3 країни:
1.Вибори Президента України.
2.Актівная фаза антитерористичної операції на Донбасі.
3.Четкое позначення європейського вектора розвитку країни, формування активного громадянського суспільства, розвиток волонтерського руху.
ТОП 3 ринку:
1.Увеліченіе вдвічі ставки збору за користування РЧР.
2.Проблеми, пов’язані з діяльністю учасників ринку на тимчасово окупованих територіях, в умовах правового вакууму і анексії.
3. Зміни складу національного регулятора і «новий виток» 3G процесу в Україні.
ТОП 3 компанії:
1.Призначення нового CEO «Київстар».
2.Развитие якісно нової, клієнт-моделі управління.
3.Модернізація інфраструктури, підготовка мережі до впровадження послуг 3G.

Олег Решетін, директор з маркетингу «МТС Україна»:

Ситуація з Кримом, військові дії на сході, і інші події, що відбуваються сьогодні в країні, роблять величезний вплив на ринок і на компанію. Історично склалося, що і Крим, і схід – це території, де у МТС на порядок більше абонентів та об’єктів інфраструктури для обслуговування їх трафіку. Сьогодні ми перебуваємо в набагато складнішому становищі, ніж інші оператори, стикаємося з великими руйнуваннями інфраструктури, шкодою, необхідністю інвестувати значні кошти у відновлення мережі, підтримка її працездатності, компенсаційні програми для абонентів постраждалих територій.

Оцінка перспектив впровадження стандартів 3 та / або 4 покоління

Суттєвих змін на ринку в другому півріччі ми не прогнозуємо, особливо якщо ситуація в країні буде залишатися нестабільною.
Впровадження технологій зв’язку наступних поколінь, безумовно, стало б драйвером ринку. Але в поточному році, навіть у разі видачі операторам 3G ліцензій, цього не станеться. Операторам знадобиться від 8 місяців до року для запуску 3G-мереж в комерційну експлуатацію. Наскільки швидко з’явиться в Україні 3G і наскільки успішно буде розвиватися, залежить від ліцензійної політики держави. Обмеження кількості ліцензій, завищені ціни, дискримінація операторів з яких-небудь ознаками – все це стримуватиме конкуренцію, стане перешкодою для розвитку ринку телекомунікацій, його позитивного впливу на зростання ВВП і економіку країни.

Бліц від МТС Україна, ключові події

ТОП-3 в компанії:
1. Збільшення абонентської бази – на 1,5 млн. Абонентів за рік.
2. Успішна реалізація стратегії 3D, орієнтованої на data-послуги: запуск простих і універсальних тарифів для передачі даних в сукупності з розвитком мережі, збільшенням її пропускної здатності та швидкості передачі даних (загальні інвестиції «МТС Україна» в мережу в другому кварталі 2014 виросли на 75%).
3. Зміна структури попиту на користь послуг передачі даних: на тлі зменшення показника MOU, зростають обсяги споживання мобільного інтернету – річне зростання інтернет-трафіку склав 45%.

ТОП 3 ринку:
1. Зростання плати за користування РЧР в два рази.
2. Не видача ліцензій 3G (ця подія не покидає рейтинг вже кілька років).
3. Зміни складу національного регулятора.

ТОП 3 країни:
1. Перехід Криму в невизначений статус, що негативно позначилося на роботі бізнесу на півострові.
2. Початок військових дій на сході.
3. Вибори Президента.

Борис Акулов, генеральний директор «Інтертелеком»:

Важко визначати найважливіші події для ринку і країни в умовах, коли наше суспільство переживає такий непростий період. У цій складній ситуації, я впевнений, відповідальність операторів перед своїми абонентами зростає багаторазово. Безперебійна робота мереж вкрай важлива для того, щоб українці завжди могли повідомити своїм рідним і близьким, що з ними все гаразд. При цьому приймається без обговорення, що співробітникам телекомунікаційних компаній повинен бути забезпечений необхідний рівень безпеки при виконанні своїх професійних обов’язків. Для цього повинні докладати максимум зусиль, як учасники ринку, так і держава.

До нестабільної соціально-політичної ситуації в якості негативного для ринку фактора додалася невизначеність щодо кадрового складу НКРЗІ. У поточних умовах, коли на порядку денному стоїть низка важливих питань, вирішення яких зумовить розвиток ринку в довгостроковій перспективі, оператори чекають від держави передбачуваності та прозорості в регуляторних принципах і стратегічних пріоритетах.

Що стосується власне стратегічних пріоритетів нашої компанії, то в другому кварталі ми продовжили реалізацію курсу на стимулювання проникнення смартфонів в мережі «Інтертелеком». Каталог пристроїв був розширений за рахунок моделі що одночасно підтримує два стандарти зв’язку – CDMA і GSM. Таким чином, пропозиція є дуже виграшним для тих користувачів, які хочуть зберегти свій звичний GSM номер, але при цьому користуватися високошвидкісним 3G Інтернетом. Сподіваємося, нам вдасться запустити тренд на ринку і попит на двох-стандартні смартфони CDMA + GSM продовжить розширюватися.

Читайте також: Троє проти півтора: чи зможуть CDMA-оператори втриматися на плаву?

Також у другому кварталі ми запропонували нашим абонентам новий мобільний Wi-Fi роутер, що підтримує технологію передачі даних EV-DO Rev.A. Тепер у користувачів є можливість вибору між роутером з підтримкою технології Rev.B для максимальної швидкості доступу до 14.7 Мбіт / с. і більш бюджетним варіантом, якщо максимальна швидкість не так важлива.

Мобільні Wi-Fi роутери розглядаються нами як один з ключових продуктів, оскільки вони дозволяють подолати технічну несумісність. Для початку користування 3G Інтернетом користувачам немає необхідності змінювати свій GSM смартфон або планшет. Wi-Fi модулі вбудовані практично в усі девайси. Це дозволяє в значній мірі нівелювати фактор більшої поширеності GSM пристроїв на українському ринку.

Дуже важко робити прогнози в поточній ситуації. Очевидно, що споживчі очікування не будуть показувати позитивну динаміку ще досить довго. Додатковим поштовхом для ринку може стати видача 3G ліцензій та впровадження принципу технологічної нейтральності.

В умовах зниження купівельної спроможності населення, швидше за все, зростатиме затребуваність комплексних пропозицій, що дозволяють економити на окремих видах послуг в рамках пакета. Також логічно робити ставку на швидко зростаючий сегмент користувачів планшетів.

Оцінка перспектив впровадження стандартів 3 та / або 4 покоління

Компанія «Інтертелеком» запустила технологію EV-DO Rev.A, яка відноситься до третього покоління мереж передачі даних, ще в 2008 році. За цей час українськими CDMA операторами був накопичений великий досвід комерційної експлуатації 3G мереж, що в значній мірі дозволило вказаною стандарту зв’язку вийти з вузької ніші в нашій країні.

Особливістю використання 3G в Україні зараз є домінування модемного способу підключення, який використовується, як правило, для організації бездротового домашнього доступу у віддалених населених пунктах. Однак, в останні рік-два проникнення власне мобільних пристроїв у мережі «Інтертелеком» – смартфонів і планшетів – зростає високими темпами.

Головним обмеженням для розширення використання високотехнологічних пристроїв в українських мережах CDMA є технологічна несумісність з домінуючим в країні стандартом GSM. Цю проблему ми вирішуємо просуванням двостандартну смартфонів і мобільних Wi-Fi роутерів. Останній тип пристроїв найбільш актуальне, оскільки переважна частка планшетів на українському ринку продається без модуля 3G і оснащена тільки Wi-Fi.

Очевидно, що оператори, що володіють великою голосової абонентською базою, мають істотну перевагу для просування послуг 3G своїм абонентам. З видачею 3G ліцензій GSM операторам український телеком ринок увійде в новий етап свого розвитку.

Гравці, що отримали ліцензії, будуть розгортати мережу поетапно – для покриття найбільших міст може знадобитися не менше півроку. Інвесторам потрібно бути готовим до досить тривалих термінів окупності. Враховуючи вкрай низький рівень ARPU на українському ринку і все ще невисоке проникнення смартфонів у порівнянні з сусідніми державами, дійсно доцільно починати з тих територій, де сформований платоспроможний попит. А поява 3G Інтернету в більшості районних центрів може стати справою навіть не найближчих років.

Що стосується розгортання мереж четвертого покоління, це питання для України кілька передчасний. На наш погляд, тільки результати комерційної експлуатації мереж 3G хоча б протягом декількох років можуть допомогти оцінити ризики і терміни окупності такого дорогого проекту як будівництво мереж LTE.

На наш погляд, здорової конкуренції в максимальному ступені сприяло б впровадження принципу технологічної нейтральності. Від отримання операторами права самостійно вирішувати, яку технологію розвивати на виданих частотах, в першу чергу виграв би кінцевий споживач телеком сервісів.

Читайте також: Рейтинг операторів мобільного інтернету України за 1-й квартал 2015

Інформацію взято: http://www.encint.com