Ринок телеком: диверсифікація, ребрендинг та поглинання
Про свої амбіції в Україні говорять відразу два великих міжнародних гравця – британський телеком-холдинг Vodafone і турецька Turkcell. Перший підписав з МТС договір про використання на території України свого бренду. А другий викупив у партнера Ріната Ахметова 45% акцій в Астеліт (life :)) і вже встиг перейменувати компанію в lifecell Про те, що ринок на порозі великого переділу, кажуть січневі новини. МТС (Vodafone) збирається викупити “Тримоб” підрозділ Укртелекому приблизно за 2,7 млрд грн.
В першу чергу через наявність у цього оператора цінних частот в 3G-діапазоні 2 ГГц. У МТС є власна 3G-ліцензія, придбана знову-таки за 2,7 млрд грн рік тому на аукціоні. Але подвоєння кількості смуг дає можливість зіграти на більш далеку перспективу. Коли з”явиться 4G (за планом держави – в кінці 2017-2018 рр.), Додаткові радіочастоти не завадять. Чим більше спектра, тим менше обладнання доведеться встановлювати.
Купівля ТриМоб може стати лише першим кроком МТС на шляху до диверсифікації телеком-бізнесу. Її ребрендинг-партнер Vodafone поки тільки придивляється до нашого ринку. На “оглядини” може знадобитися мінімум рік. У разі якщо МТС вдасться задекларувати гарна якість 3G, а також вибудувати перспективну бізнес-модель, Vodafone може піти далі і викупити український МТС або ж весь телеком-холдинг.
Якщо Vodafone вирішить серйозно заходити в Україну, то навряд чи буде обмежувати свій бізнес мобільним зв”язком. На глобальному ринку цей гравець працює в різних телеком-сегментах. У 2015 році 20% виторгу групи приніс якраз таки фіксований інтернет. Група покриває близько 50 млн європейських домогосподарств власної або орендованої провідний інфраструктурою, обслуговує 12 млн бродбенд-клієнтів і 9 млн телевізійних абонентів в країнах Європи.
Не випадково екс-гендиректор МТС Україна Олег Проживальський цікавився думкою Національної комісії з питань регулювання зв”язку та інформатизації щодо перспектив поглинання Укртелекому. Про це розповів один з представників самої комісії. Один з екс-менеджерів Укртелекому оцінює актив в $ 300 млн – максимум $ 400 млн. За його словами, ціна компанії буде дуже сильно залежати від того, наскільки успішно буде здійснюватися модернізація оператора за рахунок китайського постачальника обладнання Huawei і пов”язаних з ним позик.
МТС Україна стала основним претендентом на телеком-майно Ріната Ахметова, після того як останній в 2015 році “побив горшки” з турками. Адже на початку року саме Turkcell був найбільш вірогідним покупцем Тримоб. А ідея про поглинання Укртелекому обмірковувалася турками протягом 2013-2014 рр. Після того як СКМ став власником Укртелекому в 2013 році, в Turkcell не виключали синергію мобільного та фіксованого бізнесу.
Але розлучення Turkcell і СКМ зовсім не означає, що турецький холдинг припинить шукати можливості для диверсифікації бізнесу в Україні. Зовсім недавно – в кінці грудня – НКРЗІ внесла зміни до реєстру операторів і провайдерів за заявкою Астеліту. Компанія попросила розширити її види діяльності і внести в нього фіксований інтернет-доступ. Трохи пізніше, виступаючи на прес-конференції про ребрендинг life :), CEO Астеліт Бурак Ерсой натякнув, що Turkcell готовий будувати lifeсell “за своїм образом і подобою”. Ерсой каже, що турецький холдинг готовий до подальших інвестицій в Україну в сфері не тільки мобільного бізнесу, а й фіксованого (бродбенд-проекти). Адже в Туреччині холдинг працює ще і як оператор проводового інтернету, обслуговуючи в цілому близько 1,4 млн абонентів і 171 000 ТВ-абонентів. Тому Ерсой не виключає придбання активів в Україні, якщо в країні буде попит на комплексні послуги від абонентів.
Як вважає директор з маркетингу Київстар Святослав Горбань, наявність в портфелі телеком-оператора конвергентних послуг – перевага, що дозволяє дати абоненту більше “бенефитов”. “Тому не дивно, що колеги по ринку замислюються про вихід з рамок тільки мобільного зв”язку. Час покаже, але ми не виключаємо різні варіанти розвитку подій (спільні проекти і злиття)”, – зазначає Горбань. “Зараз гарний час для покупок, оскільки невеликі і середні компанії зазнають труднощів з ресурсами для розвитку своїх мереж”, – говорить він.
Джерело: liga.net