Warning: Parameter 2 to CMFAQ_Base::title_like_posts_where() expected to be a reference, value given in /home/kitgsm/kitgsm.com.ua/www/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

Warning: Parameter 2 to CMFAQ_Base::title_or_content_like_posts_where() expected to be a reference, value given in /home/kitgsm/kitgsm.com.ua/www/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

Warning: Parameter 2 to CMFAQ_Base::title_like_posts_where() expected to be a reference, value given in /home/kitgsm/kitgsm.com.ua/www/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

Warning: Parameter 2 to CMFAQ_Base::title_or_content_like_posts_where() expected to be a reference, value given in /home/kitgsm/kitgsm.com.ua/www/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
Ціна ліцензії 3G - 2,44 млрд грн. Чи можна продати ще дорожче? | KitGSM

Ціна ліцензії 3G – 2,44 млрд грн. Чи можна продати ще дорожче?

Вчора, 9 вересня, Нацкомісія з питань регулювання зв’язку та інформатизації схвалила проект постанови Кабміну, в якому прописані умови проведення аукціонів з продажу ліцензій 3G. Основні параметри: на продаж одночасно буде виставлено три ліцензії по 30 МГц кожна. Переможці оплачують конверсію військовим (всього 1,6 млрд грн). Початкова вартість ліцензії – 2,44 млрд грн. До аукціону можуть бути не допущені оператори, які на 50% і більше належать російським компаніям і фізособам. Під це умова потрапляє МТС Україна

Справа за малим, спланувати і провести аукціон, щоб отримати за кожну ліцензію максимальну економічно обгрунтовану ціну. Як це зробити міркують економісти – Дмитро Ільїн та Тимофій Милованов. (Матеріал готувався до того як стали відомі умови конкурсу)

Формат аукціону. Стандартним рішенням в світі є відкритий “зростаючий” аукціон, але не закриті торги. Це дозволяє зробити процес прозорим і знизити шанси змови між учасниками. Саме такий формат уряд України зараз має намір використовувати.

Справа не (тільки) в ціні ліцензій. Влада бачить аукціон як спосіб збільшення доходів під час економічної та військової кризи. Ключовою метою аукціону на частоти має стати збільшення конкуренції на котрий гальмує ринку. Це може зажадати пропозиції більшої кількості ліцензій, ніж лідерів на ринку. Такий крок залучить нові вітчизняні та зарубіжні компанії і буде посилювати конкуренцію.

Скільки ліцензій? Уряд розглядав дві версії аукціону: продаж або однієї, або трьох ліцензій. Продаж однієї ліцензії тягне за собою ряд проблем. Такий варіант створив би монополіста і дозволив йому за необхідності перепродати частоти своїм конкурентам. На користувачах це б відбилося підвищенням вартості послуг, по крайней мере, у переміг оператора. Тим не менш, продаж трьох ліцензій теж несе в собі ряд проблем. Така опція ускладнить поява нових компаній на ринку, так як вони не мають тверду позицію на ринку. Це обмежить конкуренцію і в кінцевому підсумку теж відіб’ється на ціні для користувачів.

Дуже важливо створити конкуренцію на аукціоні. Уряд України має спробувати збільшити кількість ліцензій до чотирьох і більше.

Таким чином, в аукціоні візьмуть участь гравці, які не є зараз вагомими учасниками ринку – кількість бажаючих отримати частоти буде більше, ніж ліцензій, а ліцензій буде більше, ніж нинішніх гравців на ринку.

Це створить конкуренцію ще на етапі аукціону, і дозволить отримати високий дохід. Крім того, наявність нових гравців також зменшуватиме шанс змови між учасниками торгів.

Прозорість. Стандартним аргументом на користь аукціонів є їх прозорість і ефективність (і іноді дохід для держави). Уряду України важливо дотримуватися прозорість постійно: до, під час і після проведення аукціону.

Зовнішні чинники. Високий дохід від ліцензій означатиме зменшення обсягу інвестиції в розвиток інфраструктури, якщо буде заплачена надвисока ціна, то перемога може бути бенкетний – наприклад, переможець може розоритися.

Довгостроковий доступ. Ліцензія повинна передбачати умови доступу до інфраструктури для нових учасників і конкурентів в майбутньому. Нинішні майнові права на спектр стали каменем спотикання в США. Можливо, уряду варто застовпити якусь частину спектра, доступну для майбутніх учасників ринку.

Юридичні моменти. Є два важливих моменти, які слід врахувати. Перший – це внесок для участі в аукціоні і те, як вона буде коригуватися з подальшим зростанням ставок. Другий важливий нюанс – право володіння ліцензією у разі банкрутства власника, яке також має бути описано.

Корупція. Враховуючи корупційну культуру в Україні, не виключено що уряд створить робочу групу, яка повинна буде перешкоджати ціновій змові ще до початку аукціону.

Резервні ціни. Мінімальний дохід може бути забезпечений за допомогою встановлення резервних цін. Однак сам процес може стати витратним через залучення дорогих незалежних консультантів.

Міжнародний досвід. Згідно з указом президента від 23 липня 2014 аукціон з розподілу частот в Україні повинен відбутися до 30 жовтня 2014 року. Однак його правила так і не були сформовані. Аукціон 3G-частот може стати швидким і ефективним способом наповнити держбюджет, але тільки за умови, що процедура буде ретельно продумана.

Перший аукціон на отримання 3G-ліцензій 3G пройшов у Великобританії в березні і квітні 2000 року. Аукціон виявився виключно успішним: уряду вдалося отримати в цілому $ 34 млрд – це 650 євро на душу населення або 2,5% ВВП.

На ринку було чотири великих гравці, і спочатку планувалося виділити рівно чотири ліцензії. Але через те, що подібний аукціон зводив конкуренцію нанівець, і відлякував нових гравців – уряд вирішив розіграти п’ять ліцензій. Залучення іноземних учасників посилило конкуренцію, і уряд отримав крупний дохід.

У липні 2000 року відбувся аукціон в Нідерландах. Там було прийнято рішення продати п’ять ліцензій на ринку з п’ятьма гравцями, в результаті аукціон приніс дуже скромний дохід. В Данії аукціон пройшов у вересні 2001-го. Там було продано чотири ліцензії чотирьом гравцям. Однак, на відміну від Нідерландів, данський уряд використало аукціон закритого тіпа.Етот метод підвищив шанси нових гравців, і стимулював місцеві компанії збільшити свої ставки. Крім того, було прийнято рішення зберегти кількість учасників у таємниці. Такі умови змусили місцевих учасників робити високі ставки навіть за відсутності зовнішніх конкурентів. В результаті, уряд заробив удвічі більше, ніж очікувалося.

На українському ринку мобільного зв’язку зараз три лідера – МТС Україна, Київстар та Астеліт, також відомий під брендом life :). Ще одна компанія Трімоб (донька Укртелекому), володіє ліцензією з 2005 року.

У випадку з одночасним продажем трьох ліцензій є ризик віддати їх за мінімальною ціною. З такою ситуацією зіткнулися Нідерланди і Гонконг. В результаті ліцензії були продані за низькою ціною, і держава отримала дохід нижче можливого. Примітно, що 4 вересня на прес-конференції і МТС і Київстар підтримали формат саме такого аукціону. Другий варіант з продажем однієї ліцензії зазнав критики.

Уряд повинен залучити іноземних інвесторів і збільшити число ліцензій, пропонованих для продажу з метою посилення конкуренції. Україна може піти шляхом Великобританії. Це зажадає продажу чотирьох ліцензій. Іноземні гравці зрозуміють, що у них є шанс потрапити на український ринок, а боротьба за ліцензії призведе до підвищення доходів за неї.

Вдобавок, західна компанія з ліцензією на 3G в Україні знищить російську монополію на цьому ринку, адже основними акціонерами МТС Україна і Київстар є росіяни. Нова влада прийняла рішення якнайшвидше провести аукціон на 3G-частоти. Якщо його умови не будуть ретельно прописані, це може привести до його низької прибутковості. Тільки після проведення глибокого аналізу ринку, описи прав власників і залучення іноземних компаній можна буде значно збільшити дохід для уряду і вигоду для споживачів.

 

 


Warning: Parameter 2 to CMFAQ_Base::title_like_posts_where() expected to be a reference, value given in /home/kitgsm/kitgsm.com.ua/www/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

Warning: Parameter 2 to CMFAQ_Base::title_or_content_like_posts_where() expected to be a reference, value given in /home/kitgsm/kitgsm.com.ua/www/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286