Впровадження 3G змінить ринок і змусить операторів переглянути підходи до формування тарифів

Незважаючи на складний переговорний процес, запровадження в країні зв’язку третього покоління поступово набуває цілком реальних рис. Минулого місяця Кабмін затвердив постанову, яка дозволить почати

фінальну підготовку до конкурсів з видачі ліцензій на 3G. І хоча на днях документи по тендерам повернули на доопрацювання в НКРЗІ, учасники ринку все ж сподіваються, що конкурс буде проведено в найближчі місяці. Якщо тендери пройдуть до кінця грудня, то більшість абонентів отримають доступ до швидкісного мобільного інтернету в червні-вересні 2015 Про те, які зміни принесе ця технологія в життя користувачів і бізнес операторів, KitGSM розмовляє з головою представництва Ericsson в Україні Войцехом Байдою.

– 3G започаткує розповсюдження мобільного ШПД, і це дає практично безмежні можливості для розвитку всієї екосистеми, особливо для операторів. Вони зможуть впроваджувати абсолютно нові послуги і моделі. З’являться можливості і для сторонніх компаній створювати бізнес, грунтуючись на мобільному ШПД. Наш міжнародний досвід підказує, що з моменту запуску 3G зростання обсягу трафіку становить від 3 до 10 разів. З розвитком 4G відбувається п’ятикратне збільшення трафіку за рахунок більш активного використання різних високошвидкісних сервісів. Зараз більшість користувачів смартфонів в Україні в основному виходять в інтернет в ресторанах, барах – тобто, в тих місцях, де є Wi-Fi з достатньою швидкістю доступу до мережі. Але коли з’являється можливість повноцінно користуватися пристроєм в будь-якій точці міста, то, відповідно, змінюється і картина споживання.

Сьогодні, за даними операторів, в Україні в мережах зареєстровано понад 14 млн смартфонів. З ростом проникнення 3G кількість підключень через смартфони збільшиться в рази. Згідно з результатами наших досліджень, вже до кінця 2014 року проникнення смартфонів в Україні складе 25%, а до 2020 року – 55%. Ця тенденція, поряд зі зростаючою кількістю користувачів додатків і сервісів, веде до збільшення обсягів трафіку, створюючи операторам необхідність покращувати якість і швидкість підключення, а також розробляти нові моделі білінгу. Так, за нашими даними, в Україні мобільний трафік покаже зростання в 52% за 2014 і складе 62 петабайт – в середньому 300 Мб на користувача в місяць. До 2020 року мобільний трафік досягне 1029 Пб – близько 2000 Мб на користувача. Оперативна аналітика активності абонентів в мережі і грамотно складені тарифні плани багато в чому вплинуть на успішність операторів в майбутньому.

– Що мається на увазі?

– Зараз основні послуги, якими користуються абоненти – це голосовий зв’язок та sms. А з розвитком 3G все більшу кількість людей будуть користуватися широким спектром послуг – сервіси, додатки, відео та ігри онлайн, електронний банкінг. Окремо хочу відзначити зростання кількості ОТТ провайдерів, що надають послуги через інтернет. Уже сьогодні понад 54% українців користуються ОТТ-сервісами, 25% з них – щодня. Пов’язаний з цим експоненціальне зростання мобільного трафіку даних вимагає від операторів певних зусиль, зокрема, перегляду бізнес-моделей. Уже зараз треба думати, як монетизувати надання послуг, на які зростає попит.

Якщо з тим, як нараховувалася плата за мобільний голосовий трафік, все було доволі просто, то зараз люди починають користуватися абсолютно різними послугами – хтось більше сидить в соціальних мережах, хтось – в ігрових додатках, хтось більше користується ОТТ- сервісами. І перед оператором стає важливе завдання впровадити ефективні біллінгові рішення, які дозволять диференціювати ці послуги для кожного користувача і правильно виставляти за них плату. Поки що в Україні, по зрозумілих причинах, на частку мобільного трафіку припадає лише порівняно незначна частина доходів операторів, тоді як в таких країнах, як Японія, Корея чи США, неголосовий трафік формує порядку, а іноді і більше 50% виручки. Стратегія успіху, в даному випадку, припускає швидке реагування з боку операторів і можливість адаптуватися до мінливих умов для подальшого розширення абонентської бази та збільшення прибутковості за рахунок активного розвитку та впровадження нових послуг.

– У чому різниця? По суті, ті ж дані, які передаються за допомогою смартфона.

– Так, це всього лише дані, це потік, і користувачеві неважливо, на що цей трафік витрачається – на соціальні мережі, відео або щось інше. Але в таких умовах оператори виявляються просто постачальниками, «пропускної трубою» для всіх цих даних. І, відповідно, вони не можуть повністю монетизувати надаються послуги, оскільки виходить, що вони до них не мають жодного відношення. І для операторів головним завданням стає вибудувати правильні відносини з користувачами. Наприклад, умовний користувач Х дуже любить проводити час в соцмережах, грати в мережеві ігри – іноді, в певний час доби. Для оператора тут дуже важливим є зрозуміти схему взаємодії – коли найбільше використовуються дані, для чого, і запропонувати користувачеві тариф, який, з одного боку, буде показувати, що оператор його розуміє (знає, чим він користується, в який час, коли це вигідніше, зручніше), але при цьому він отримує за це гроші.

– Яким чином?

– За допомогою індивідуальних пакетів. Встановлюючи правильні, лояльні відносини з споживачем та даючи йому можливість самостійно управляти своїми тарифами. В цьому контексті оператори все більше звертають увагу на вирішення для систем підтримки операційної діяльності та бізнес-процесів (OSS і BSS), за допомогою яких можна аналізувати великі обсяги даних і на цій підставі розробляти індивідуальні тарифні пакети, програми лояльності, автоматизувати і оптимізувати бізнес- процеси.

Приміром, один з операторів в Європі ввів у себе тариф, при якому за користування Facebook не потрібно було нічого платити – входиш в Facebook і не платиш за цей трафік, але при цьому трафік, який генерується іншими додатками (обмін поштою, просто серфінг в інтернеті), оплачувався трохи дорожче. Відповідно, цей оператор залучив величезну аудиторію людей, яких цікавив тільки Facebook, і які не звертали уваги, що вони платять трохи дорожче за якісь інші послуги.

Змінюється весь підхід до формування тарифів. Якщо раніше за голосові послуги встановлювався тариф, який міг не змінюватися роками, то зараз із збільшенням кількості потоку даних і подібних послуг, операторам набагато важливіше бути дуже чуйними, гнучкими до умов ринку. І, відповідно, їх системи розробки нових тарифів або прорахунку нових пакетів, повинні бути теж дуже гнучкими і швидко реагувати на нові умови.

– Тим не менше, питання монетизації стоїть у нас дуже гостро, оскільки озвучена вартість ліцензії чи не вдвічі перевищує суму, яку оператори готові були заплатити. Як швидко, на ваш, погляд, вони зуміють її «відбити»?

– Україна досить серйозно відрізняється від інших країн і їх сценаріїв впровадження 3G – тут готовність серед споживачів нових послуг вже дуже висока. Наприклад, з досвіду Польщі можна сказати, що коли там запускався 3G, то більшість користувачів мали дуже слабке уявлення про те, що це таке, які можуть бути мобільні додатки, як цим всім користуватися. Відповідно, оператори повинні були робити великі інвестиції в те, щоб підняти рівень знань населення про саму технологію та її переваги. В Україні подібні кроки потрібні будуть не в такому обсязі.

Україна – країна «першовідкривачів». 40% користувачів інтернетом, згідно з дослідженнями Ericsson Comsumer Lab, готові адаптувати нові технології відразу ж після їх появи на ринку, що є досить високим показником в світовому масштабі. Більше третини є технологічно суперпродвінутимі: вони активно використовують широкий спектр сервісів, включаючи покупки онлайн, інтернет-банкінг, перегляд ТБ і відео з мобільних пристроїв. Дослідження показало, що головним мотиватором використання нових технологій є бажання завжди бути на зв’язку і впевненість в тому, що це допомагає справлятися із завданнями успішніше. Відповідно, існуюча в Україні споживча база дозволить значно швидше монетизувати такі послуги.

Також повинні заробити три основні чинники. Ясна річ, повинні бути роздані ліцензії, повинна бути закінчена робота по модернізації мереж і, третє, повинні бути впроваджені ті рішення, які дозволять операторам правильно нараховувати плату за ті чи інші послуги. З двома останніми пунктами ми готові допомогти. Більш того, ми вже досить щільно працюємо з операторами з модернізації мереж та впровадженню рішень по біллінг.

– Проте, після оголошення вартості ліцензії, почали говорити про те, що операторам в принципі може бути не вигідно впровадження технології, оскільки, на відміну від країн Західної Європи і навіть Росії, в Україні ARPU значно нижче, і ті користувачі, які захочуть підключити 3G, повинні будуть платити 700-800 грн. на місяць, що для нашого ринку не реально.

– Почати треба з того, що Україна – це країна, де у кожного користувача по дві-три сім-карти. Відповідно, є сім-карта одного оператора для одних розмов, потім є інтернет від іншого оператора, ще сім-карта для того, щоб ще з кимось вигідно говорити. Таким чином, набігає 4-5 рахунків за мобільний зв’язок, які потрібно оплачувати. В такому випадку можливі варіанти, коли оператори зможуть надавати уніфіковані послуги, коли від одного постачальника користувачі зможуть отримувати і мобільний зв’язок, і доступ в інтернет, і, може бути, інші сервіси типу телебачення. При такому погляді на речі оператор зможе задовольнити всі телеком-потреби користувачів, щоб вони платили $ 15 за послуги замість того, щоб платити по $ 5 трьом різним компаніям. Тоді вся ситуація на ринку буде спиратися на досить прості чинники, як конкуренція, правильні підходи до ціноутворення та ін.

– Оператори замінять провайдерів?

– І така ситуація теж можлива. Український ринок дуже фрагментований. Навіть у Києві в будинку ви можете побачити десятки кабелів, прокладених десятками провайдерів – це цілком звичайна історія. Наші спостереження по інших країнах якраз говорять про те, що часто оператори стають таким багатопрофільним гравцем. Тому ми і вкладаємо досить серйозні інвестиції в розробку свого портфоліо в напрямку, який включає в себе і рішення для сфери ТБ і мультимедіа, і ОSS / BSS. Ми вже давно вийшли за рамки телекомунікацій, ми розширюємо сферу діяльності, і сферу того, з чим ми можемо допомогти операторам, щоб вони могли стати багатопрофільними гравцями на ринку.

– Поява в країні 3G дозволить всерйоз заговорити про Інтернет речей. Чи є у вас досвід роботи з цими сервісами на Заході.

– На ринку мобільного інтернету з’являється багато нових гравців, і успішність бізнесу залежить значною мірою від того, як швидко компанії зможуть адаптуватися до нових умов і реалізувати потенціал цього напряму, який відкриває практично невичерпні можливості. Як один із прикладів реалізації таких проектів – наш спільний проект з компанією Volvo – Connected Car. Це підключений до мережі автомобіль, в якому водій має доступ до додатків, контенту і розвагам, бортовим системам контролю експлуатації і навіть може замовляти доставку товарів прямо в машіну.Автомобіль стає смартфоном на колесах.

Ще одним прикладом з цієї серії, досить вдалим, є теж спільний проект з підключення розумних лічильників, які контролюють витрата електроенергії. Всі дані лічильника передаються в дата-центр для обробки. Компанія бачить витрата, відповідно, може розробляти окремі пропозиції для своїх користувачів, а користувачі мають повний контроль над рівнем користування електроенергією – можуть його збільшувати або зменшувати. Таким чином, компанії отримують більше можливостей вибудовувати правильні відносини зі споживачами, а споживачам набагато простіше, тому що вони можуть легко контролювати рівень споживання тих чи інших послуг.

– Ми зараз говоримо про 3G, між тим, ряд експертів вважає, що це вже застаріла технологія і необхідно відразу переходити до 4G або, як мінімум, впроваджувати їх одночасно.

– Є багато різних думок і стратегій того, як нові технології повинні впроваджуватися на ринку. Є думка про те, що стандарт 4G повинен впроваджуватися паралельно з 3G, інші вважають, що навпаки, треба відразу починати з 4G, і є ті, хто вважає, що 4G має йти після 3G з певним запізненням.

Ми виходимо з того, що насиченість ринку з терміналами з підтримкою 4G дуже низька. Відповідно, перехід відразу до 4G буде не найефективнішим сценарієм. Сприятливішими за все буде послідовне впровадження цих технологій.

Наприклад, якщо буде тільки 2G і 4G покриття, то коли людина, яка подорожує на машині і переглядає відео, виїжджає із зони покриття 4G, то різниця між якістю з’єднання виявляється дуже істотною. Отже, 3G тут також потрібен як елемент, який служитиме ще й для того, щоб сама послуга не переривалася, щоб якість надання послуг було легкотравним.

Як я раніше і казав, впровадження 3G дасть певний поштовх зростанню обсягів трафіку даних, що зі свого боку мотивує розробників контента (ігор, інших додатків), робити його більш якісним, більш інтерактивним і т.д. Це, в свою чергу, створить попит на ще більші швидкості, призведе до ще більшого зростання обсягів трафіку, і ці чинники вже формуватимуть передумови для серйозного попиту на 4G.

Також, спостерігаючи наявний досвід розгортання 4G в понад 70 країнах світу – у Ericsson порядка 200 контрактів – можна сказати наступне. 4G в багатьох країнах імплементується на частотах 800 мГц. Це дуже хороша частота для того, щоб забезпечувати широке покриття. Якщо говорити про Україну, то країна велика, і ніхто не буде зацікавлений в тому, щоб впроваджувати 4G тільки по Києву, захочеться відразу покрити решту країни. Рішення, які існують зараз – 2G, і ті, які будуть впроваджуватися для 3G, – більше націлені на створення обсягу, на збільшення ємності. А те, що стосується широти покриття, то це вже в смузі 800 мГц.

– Технологія зв’язку наступних поколінь мають кращі можливості для покриття або такі ж? Приміром, людина, що користується зараз мобільним інтернетом, насилу знаходить його в місті, а за містом або під час руху його взагалі немає.

– Ми пропонуємо операторам мультістандартний рішення – в одній коробці може бути і 2G, і 3G і 4G. Використовуючи їх, оператори можуть займатися модернізацією мереж в міських умовах, можуть виходити за місто, можуть йти у віддалені населені пункти. З існуючими операторами ситуація наступна – будувати заново базові станції не потрібно, вони вже побудовані. Все, що потрібно зробити – це перейти на мультиплатформенні установку, яка здатна забезпечувати покриття як в будь-якій точці міста, так і за містом, і під час подорожей на автомобілі.

– Експерти вважають, що зв’язок нового покоління ми побачимо не раніше літа наступного року. Який ваш прогноз?

– Ми оптимістично дивимося в майбутнє і сподіваємося, що питання з видачею ліцензій вирішиться якомога швидше. Від цього виграє не тільки бізнес і користувачі, а й національна економіка. Наші дослідження показали, що проникнення 3G має прямий вплив на зростання ВВП країни, дає можливість пропонувати якісно нові послуги, впроваджувати дистанційну освіту, створювати нові робочі місця і так далі. Загалом, з усіх боків впровадження 3G – це великий позитив для країни. Відповідно, ми дуже сподіваємося, що це відбудеться в призначені терміни.